Lene Borresen

Lene Borresen er uddannet på Tobias-Skolen og har derforuden et væld af relevante uddannelser og spændende erfaringer bag sig. De seneste år, har hun udover psykoterapien helliget sig den MA forskningsbaserede metode i traumeforløsende yoga; Traume Center Traume sensitiv Yoga – TCTSY. En behandlingsmetode udarbejdet af bla. Bessel vander Kolk; en af verdens førende traumeforskere. Hun blev således certificeret i denne metode i 2015 ved Justice Ressource Institute i Boston. Siden 2014 har hun drevet sin klinik og Zensitiv Yoga-instituttet samt yoga- uddannelser, i Silkeborg. I disse år, har hun haft et samarbejde med Silkeborg kommune, der har henvist et væld af deres borgere/klienter, med svære traume-responser, PTSD mv. til terapi/traume sensitive yoga.

Tidligere var Lene tilknyttet som metodeudvikler hos Mødrehjælpens forskningsprojekt; ”ud af voldens skygge”, et projekt med fokus på voldsramte kvinder. Hun har års erfaring indenfor døgn- og dagbehandling af børn, unge og familier, og flere års supervision hos traumetolog Ask Elkit/Syddansk Universitet.

Oprindeligt er Lene uddannet idrætspædagog, miljøterapeut og har efteruddannelser i systemisk og narrativ pædagogik, samtale-praktik fra Dispuk og som gruppeleder.

Således har Lenes arbejde altid haft en solid rod ned i det kropslige, hvilket også kommer til at afspejle hendes undervisning. Selv siger hun:

”Bevidstheden om, at vi er så meget mere end det vi ser, såvel som forbindelsen imellem krop, psyke og sjæl, har altid optaget mig. Igennem 20 år, har jeg været interesseret i yoga og dens filosofi, hvilket har bragt mig mange steder hen i verden. Det kendetegner mig som underviser at se og møde mennesker, ud fra flere dimensioner. Jeg har en levende undervisningsform, hvor kroppen er i centrum både fysisk og teoretisk. Jeg ser stor værdi i en levende gruppedynamik, hvor du inddrages i individuelle såvel som i gruppeprocesser, og jeg vil gøre mit til, at du føler dig både set, hørt og mødt. Jeg glæder mig over at være blevet inviteret ind som underviser på Tobias- Skolen, og ikke mindst til at skabe et lækkert, lærerigt og berigende rum, for alle jer studerende.”

Jeg har flere forskellige uddannelser bag mig. Jeg afsluttede min grunduddannelse i år 2000 som idrætspædagog, og er i den forbindelse særlig uddannet til at arbejde med en bred målgruppe af mennesker gennem fysiske, psykiske og sociale elementer inden for idræt og bevægelsespædagogik. Min uddannelse bragte mig senere til NewZealnd, hvor jeg har undervist for landets sporsministerium.

Jeg er desuden uddannet miljøterapeut og gruppeleder, og har efteruddannelse i systemisk og narrativ pædagogik, samt uddannet samtalepraktiker fra Dispuk. Jeg har været en del af metodeudviklingen hos Mødrehjælpens forskningsprojekt ”Ud af voldens skygge”og har i den forbindelse været i supervision i 3 år ved traumetolog Ask Elklit fra Syddansk universitet.

Jeg har en lang baggrund indenfor døgn- og dagbehandling af børn, unge og familier. I 2015 blev jeg certificeret fra Justice Ressource Institue Bosten, MA i den forskningsbaserede metode Traume Center Traume sensitiv Yoga - TCTSY. En behandlingsmetode udarbejdet af bla. Bessel vander Kolk.

Siden 2014 har jeg drevet egen klinik og yogastudie. Bevidstheden om, at vi er så meget mere, end det vi ser, samt forbindelse imellem krop, psyke og sjæl har altid optaget mig. Igennem 20 år har jeg været interesseret i yoga og dens filosofi, som har bragt mig mange steder rundt verden.

Det præger mig som underviser at se og møde mennesker ud fra flere dimensioner. Jeg har en levende undervisningsform, hvor kroppen er i centrum både fysisk og teoretisk, og jeg ser stor værdi i en gruppedynamisk og gruppe proces, hvor du som elev bliver inddraget, set, hørt og mødt.

Lene Borresen